fall seven times, stand up eight.

DAG 4.

Kategori:MY LIFE

dag 4 - ett av de mest minnesvärda ögonblicket i ditt liv.

Hm kommer inte på något speciellt ögonblick, men något som har fått mig uppleva mycket är att jag är född med LKG. LKG står för läpp-käk-gomspalt, som är en slags ansiktsmutation. Detta sker genom mutationer när fostret utvecklas i magen, när huvudet växer ihop i magen så kan det ibland uppstå en mutation mellan celler vilket kan påverka utseendet. Att jag är född med LKG har gjort mig så mycket starkare som person, eftersom jag inte ser ut som alla andra så är det folk som har kollat såklart & frågat med (uppskattar frågorna mer än blickarna helt klart). Men jag är inte ensam, finns faktiskt en LKG-förening med en massa personer som har LKG (vi är som en familj!!! eller?) Men jag har absolut mer fördelar än nackdelar med att ha LKG. Som sagt så är jag mycket starkare som person än vad jag tror att jag skulle vara utan LKG. Jag har opererats ca 10 gånger för detta. Jag är ganska så van med sjukhus så att säga. Jag har haft tandstälnning i cirka 6 år, & ska få det igen senare. Men är så glad över att jag har genomgått allt detta, för förstå vilken erfaranhet jag har av det här? Som tur är så har jag hamnat bland rätt folk som verkligen accepterar mig för den jag är & inte alls tycker det är något speciellt med LKG, för det är det ju egentligen inte. Jag bor i en liten stad 7 mil utanför Uppsala & har därför behövt åka 14 mil varenda gång det hände att t.ex. min tandställning gick sönder osvosv. Men det har inte heller gjort mig någonting eftersom jag verkligen har fått den bästa hjälp med detta. Tänk er barn  med LKG i U-länder? Det finns inte alls så specialliserade läkare inom detta område där. Därför finns det volentärer som har skapat "Operation Smile", som är en organisation med läkare med specialutbildningar inom området LKG, som åker till fattiga u-länder & opererar människor med LKG, satt dom kan prata & äta som vanligt. Jag vet bland annat att min läkare Malin har hjälpt till där! Detta är alltså något av det mest minnesvärda jag har varit/är med om & ångrar absolut ingenting som har med detta att göra. 

Detta är något som verkligen berör mig på djupet men tyckte ni var värda att få läsa det! haha, puss ♥. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: